Organisasjonshåndbok
Regnskap
Regnskap
Regnskapet er en oversikt over hva organisasjonen har brukt pengene på. Der budsjettet viser hvor mye dere tror dere kommer til å bruke, viser regnskapet hvor mye dere faktisk har brukt.
En hovedregel er at all økonomisk aktivitet skal føres i regnskapet. Dette er også et krav fra skattemyndighetene.
I tillegg er det enklere å ha tillit til hverandre fordi dere vet at det ikke er mulig å misbruke organisasjonen økonomisk når man fører regnskap.
10 tips for å bygge regnskap
- Bruk god tid: Før regnskapet så nøyaktig som mulig.
- Detaljer: Alle føringer i regnskapet må ha en dato som forteller når pengene ble brukt og hva de ble brukt til.
- Opplæring: Sørg for at de som fører regnskapet har nok kunnskap.
- Budsjett: Grupper inntekter på samme måte i budsjett og regnskapet for å kunne sammenligne og finne forskjeller.
- Oppfølging: Lag gode rutiner. Før regnskapet regelmessig hele året.
- Struktur: Følg regnskaps strukturen uten “snarveier”
- Slapp av: Regnskapet skal vise hva som skjedde. Det vil som regel avvike noe fra budsjettet
- Samle på alt: Ta vare på kvitteringer, kontoutskrifter, fakturaer etc.
- Rapporter: Gå gjennom regnskapet på hvert styremøte så styret er orientert.
- Fordel ansvaret: Sørg for at flere kjenner og er involvert i regnskapet