Organisasjonshåndbok

Bilder og film

Vis frem personer, opplevelser og saker dere holder på med i organisasjonen. Det trenger ikke være reklamepreget. Husk alltid å be om tillatelse fra de du har tatt bilde før det publiseres på sosiale medier og nettside. Hvis det er av eksterne folk bør et skjema signeres. Les mer om bruk av bilder her.

Bruk kvadrat etter stående bilde/video. For det meste holder vi mobilen loddrett, (dvs. stående) så bruk dette formatet for å få mer oppmerksomhet.

Video er mest populært. Ha en kort intro og kom raskt til poenget. Bør være nok til at budskapet kommer frem, men likevel så kort som mulig. Er videoen klippet i 15 sekunder så kan den brukes i alle flater (Facebook, Instagram og stories).

Bruk tekst, men sørg for at lyden også er bra. Særlig i stories ser mange på video med lyd.

Legge til undertekster der det trengs. Dette kan gjøres gratis og rimelig raskt via YouTube, her. NB! Fra 1. januar 2021 ble det krav om å tekste filmer for hørselshemmede. Dette betyr at musikk og lyder som er relevante for filmen (f.eks. en bil bremser eller telefonen ringer) må bli nevnt i undertekstene. Også webinarer eller arrangement som strømmes må være tekstet for hørselshemmede. Les mer på UU Tilsynets nettsider.

Livestream generelt

En live-sending bør være minimum 5 min for at folk skal rekke å henge seg på. Snakk direkte med seer og ta høyde for at folk kommer og går underveis.

Det går også an å livestreame arrangementer. Da trenger dere et stativ for mobilen eller kameraet, god belysning og mikrofon. Vurder om dere skal hyre inn profesjonelle hvis dere har nok midler.