Organisasjonshåndbok

Synlighet

Denne siden ser primært på bruk av sosiale medier, men du kan lese om andre kommunikasjonskanaler i under-knappene eller ved å trykke på «Neste» nederst til høyre.

Sosiale medier

Hvilke mål dere har i organisasjonen har betydning for hvilke sosiale medier dere burde bruke mest tid på. Undersøk hvor målgruppen befinner seg og prioriter heretter.

Øke engasjement i innlegg

  • Still spørsmål – gjerne med korte svar
  • Ikke alle liker å poste offentlig, la det stå klart på kontoen at dere mottar spørsmål og kommentarer via melding også.
  • Svar så fort du kan, prioriter å svare raskt på kritiske innlegg.
  • Spar på standardsvar i et eget dokument som dere kan klippe fra eller hente inspirasjon fra senere.

Kjøreregler

Lag noen regler som forklarer hva dere aksepterer og ikke aksepterer på sosiale medier. Planlegg hvem som svarer på hvilke henvendelser:

  • Vanlige henvendelser og kommentarer: sosiale medier Vakt/kommunikasjonsansvarlig
  • Situasjoner der organisasjonens omdømme er truet: Kommunikasjonssjef/Generalsekretær
  • Situasjoner der organisasjonens omdømme er alvorlig truet eller som omhandler kritikk av sekretariatet: Styreleder og generalsekretær og eventuelt kommunikasjonsansvarlig.

Eksempel på mal for kjøreregler på sosiale medier kan lastes ned her.

(Kilde:Frivillig.no, sosiale medier for frivillige organisasjoner)

Facebook

Dette prioriteres i facebookfeeden:

  • Lokale nyheter og saker
  • Gode nyheter og prestasjoner
  • Poster fra venner
  • Poster med engasjement, kommentarer og likes prioriteres opp
  • Bilder som fanger interesse og stoppeffekt
  • Saker som er relevante og blir postet til riktig tid og sted og gjerne imens noe holder på.

Poster der ingen reagerer blir prioritert ned. 

(Kilde: frivillig.no, sosiale medier i frivillige organisasjoner)

Instagram

Mennesker prosesserer bilder mye raskere enn ord. Man bruker kun noen millisekunder på å huske et bilde av noe vi ikke har sett før, og enda færre for å gjenkjenne noe.

Hvordan få spredning på Instagram

  • Tagg location
  • Tagg folk
  • Bruk hashtags (#)
  • Svar på kommentarer og svar i samme tone som spørsmålet, bruker de emojis så svar med emojis
  • Folk holder oppmerksomheten lenger på levende enn statisk bilde
  • Synstolkning av innhold. Velg «Rediger» på posten og rediger alternativ tekst eller skrivinformasjonen i selve posten.

Instastories

  • Mange brukere har lyden på, så god lyd i tillegg til tekst er viktig.
  • 1/3 av alle stories som sees er fra organisasjoner.

Det føles ofte mer personlig og autentisk, bruk det for eksempel til å vise forberedelser til et møte eller mens dere lager plakater til en aksjon.

4 huskeregler:

  1. Fang oppmerksomheten fort
  2. Kan brukes lydløst, men ha med god lyd, bruk teksting når noen snakker
  3. Bruk stående/loddrett format (4:5) som fyller skjermen, samtidig som avsender syns øverst.
  4. Test ut og vurder resultatene for å se hva som fungerer for dere.

Snapchat

  • Informer om at dere er på Snapchat på hjemmesiden og andre sosiale medier. Ha med den skannbare koden til Snapchat-kontoen så det er lett å følge.
  • Bruk «Stories» for å gi mer personlig preg og for å skape tettere bånd og relasjoner til medlemmer og interesserte. Snapchat gir også lavere terskel for å ha kontakt.

Filter (betalt)

Snapchat har noe de kaller geo-filter som man kan benytte seg av relativt rimelig. Ved hjelp av funksjonen lages et filter som fanger opp alle i nærheten med en mobiltelefon og Snapchat installert. Kostnaden blir tilsvarende området man ønsker å dekke.

(Kilde:Frivilling.no)

Betalte innlegg

  • Google: Som frivillig organisasjon kan du søke om å annonsere gratis på Google. Register og søk på Google AdGrants. Last ned informasjon her
  • Facebook Creative Studio. Her kan du planlegge innlegg på en ryddig måte.
  • Bruk Facebook Business Manager for detaljert og god oversikt med mange muligheter
    • Opprett egne publikum og “lookalikes” (speil)-publikum for å treffe flest mulig relevante personer
    • Betal opp innlegg med flere publikum, først mot egne følgere for å få engasjement, deretter mot lookalikes og andre relevante grupper.
    • Vær målrettet og begrenset, ikke bruk penger på folk som ikke er interessert.
    • Sjekk jevnlig, juster på målgruppe, tidsplan, tekster og midler ettersom du ser hva som virker. Følg med på frekvens og resultater om du har knyttet opp annonsen til en pixel eller måler på antall klikk til nettside.
    • Facebook Mobilt studio for å lage gode annonser, forbedre bilder og videoinnhold, animasjon, tekst og musikk.
    • Blueprint  er læringsverktøy for hvordan du kan bruke Facebook til å utvide virksomheten din. Her finnes gratis eLæringskurs på forskjellige tema og språk.

(Kilde: Frivillig.no, Sosiale medier for frivillige organisasjoner)