Alle refleksjonsspørsmål i Sex som funker
Her finner du alle oppgavene i kurset samlet, slik at du kan reflektere videre over spørsmålene eller diskutere dem med kolleger.
Du kan laste ned alle refleksjonsspørsmålene i word- eller PDF-format under.
Kapittel 1: Hvordan er det å være ung med en funksjonsnedsettelse?
- Hva kjennetegner ungdomstiden?
- Og hva kjennetegner ungdomstid for personer med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom?
- Hvorfor føler noen at de ikke kommer til å få en kjæreste?
- Hvorfor er det viktig å tilrettelegge for gode informasjonstjenester om seksuell helse til ungdom med sansetap eller andre former for nedsatt funksjonsevne?
Kapittel 2: Hva er seksuell helse?
- Hvilke forutsetninger skal til for å ha en god seksuell helse?
- Hvorfor kan vi si at seksuell helse er en menneskerett?
- Hva tror du Emily mener med at alle har rett til å føle seg sexy?
- Bør alle elever lære om seksuell helse og funksjonsnedsettelser? Hvorfor/hvorfor ikke?
Kapittel 3: Hvordan håndtere normer for kjønn, seksualitet og funksjonsevne?
- Nevn tre funksjonsnormer som du møter på i din hverdag. Det kan være antakelser du ofte gjør når du møter nye mennesker eller antakelser andre ofte har om deg.
- Kjønnsnormen: Hva er maskulint og feminint? Påvirker funksjonsevne kjønnsrollene våre?
- Heteronormen: Hvordan tenker du det er å være skeiv og ha nedsatt funksjonsevne?
- Hvordan kan du være normkritisk i praksis i din arbeidshverdag?
Kapittel 4: Hvordan snakke med ungdom med funksjonsnedsettelser om seksuell helse?
- Hvorfor skal helsepersonell ta opp temaet seksuell helse?
- Hvilket nivå er du på i PLISSIT modellen?
- Hva kan du gjøre for å få tillatelse til å snakke om seksualitet og for å gjøre det til en trygg opplevelse for ungdom?
- Hvilke organisasjoner og aktører i helsevesenet kjenner du, som kan gi råd og informasjon om seksuell helse?
Kapittel 5:Hvordan kan du skape et seksualvennlig miljø på arbeidsplassen?
- Hva kan gi deg et arbeidsmiljø hvor du åpent kan diskutere seksuell helse med kolleger?
- Hvem har ansvaret for å skape et seksualvennlig miljø på din arbeidsplass?
- Når har dere mulighet til å diskutere seksuell helse og øke kompetanse blant dine kolleger?
- Hvordan kan dere gjøre det trygt å være åpen for ungdommene dere møter?
Kapittel 6: Hvordan bør vi møte doble minoriteter?
- Hvilke likheter/ulikheter har diskriminering av skeive eller etniske minoriteter med diskriminering av funksjonshemmede?
- Hvilke spørsmål er ok å stille personer som utfordrer normer? Hvilke spørsmål er ikke ok?
- Hvordan ville du rådet din bestevenn til å reagere på fordomsfulle kommentarer?
- Hvilke fordommer har du selv om ulike grupper i samfunnet?
Kapittel 7: Hva kan en sexologisk rådgiver hjelpe med?
- Hva er en sexologisk rådgiver?
- Hvilke utfordringer kan påvirke seksuelle helse?
- Hvordan kan du hjelpe ungdom til å finne seksualtekniske hjelpemidler?
Kapittel 8: Hvordan kan psykisk helse påvirke seksuell helse?
- Hvor viktig er identitet og seksuell helse for selvfølelsen?
- Hvordan berøres seksuell helse av måten vi ser på oss selv, eller opplever at andre ser oss?
- Hvordan kan samtaler med en helsesøster, psykolog eller andre om hvordan vi har det mentalt, bidra til god seksuell helse?
Kapittel 9: Hvordan sette grenser for seg selv og andre?
- Hvordan kan du på en enkel måte forklare ungdom hva som er et samtykke til seksuelle handlinger og nærhet?
- Hvilke situasjoner møter du i din hverdag hvor du kan møte på andres grenser, og hvor du kan be om samtykke?
- Hva kan du gjøre for å få et mer avklart forhold til din egen seksualitet og dine grenser? Slik at du kan være tryggere i møte med andres utfordringer med seksualitet og grensesetting.
Kapittel 10: Hvordan kan jordmor hjelpe funksjonshemmede som ønsker familie?
- Hvilke faktorer er med å avgjøre hvem som kan få barn?
- Hva bør man være oppmerksom på når man gir prevensjon til ungdom med kronisk sykdom?
- Hvordan kan man tilrettelegge for svangerskap, fødsel og foreldrerollen?
- Hvordan kan dere sikre at viktig informasjon om reproduktiv helse blir gitt?
Kapittel 11: Hvordan kan læreren inkludere alle i seksualundervisningen?
- Hvordan kan du inkludere funksjonsevne i seksualundervisning?
- Hvordan kan du ivareta elever som bryter med normer for seksualitet, kjønn og funksjonsevne?
- Hvordan kan du sikre at alle elevene får relevant undervisning og at de utenom undervisningen finner fram til informasjonstjenester som er nyttige for seg?