Marianne Støle-Nilsen, pedagog og ansvarlig for Uke 6 materiellet til Sex og politikk, forteller i denne filmen om hva som er viktig å huske når man underviser om seksuell helse.
Relevant undervisning for alle
Seksualitetsundervisning er mye mer enn kunnskap om sex, den er viktig for å:
- Sikre barn og unge kunnskap og kompetanse om kropp, grenser, seksualitet og seksuell helse.
- Skape positivt holdningsskapende arbeid for styrket selvfølelse og evne til å ta gode valg for seg selv og i møte med andre.
- Sørge for et godt psykososialt miljø for elevene, og er et godt tiltak for å forebygge mobbing og trakassering/overgrep.
I alle klasserom er det et mangfold og alle elever vil i løpet av livet møte mennesker med ulike funksjonsnivå, ulik seksuell orientering, og så videre. Derfor er det så viktig å bryte tabuer om det å være annerledes.
Et godt utgangspunkt for god seksualitetsundervisning er å ha en positiv innstilling til mangfold og en positiv fremstilling av seksualitet. Selv om det er viktig å snakke om diskriminering, seksuelle overgrep, seksuelt overførbare infeksjoner og uønskede graviditeter, så er de viktig å ha et positivt grunnsyn på at vi er alle seksuelle vesener og vi er alle like verdifulle.
Den nye overordnede delen av læreplanverket, «Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen», er vedtatt og her ligger det tydelige føringer for at blant annet seksualitet, kjønn, likestilling, menneskerettigheter og antidiskriminerende holdningsarbeid skal være en del av opplæringen.
Dette er spesielt vektlagt i beskrivelsen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Gjennomgående i overordnet del vektlegges elevenes identitetsdanning, evne til refleksjon og kritisk tenkning og sosial samhandling; alle disse temaene er aktuelle for seksualitetsundervisning.