Undervisning
En god inngangsport for å jobbe med holdningsendring og fordommer mot personer med funksjonsnedsettelser er å få kunnskap om dette inn i undervisningen. Mange av utfordringene ungdom med funksjonsnedsettelser møter handler om normer og forventninger i samfunnet, ikke nødvendigvis om selve diagnosen. Alle elever bør ha kunnskap om funksjonsmangfoldet i samfunnet, ikke bare de som har en funksjonsnedsettelse selv.
Når det skal jobbes med og undervises i tematikk knyttet til mangfold, demokrati, menneskerettigheter, fordommer, normer, gruppefiendtlighet og diskriminering er det relevant og aktuelt å snakke om funksjonshemmede sin situasjon. Når det undervises om problematikk knyttet til diskriminering av minoriteter bør også kunnskap om diskriminering av personer med funksjonsnedsettelser inkluderes. Alle diskrimineringsgrunnlagene er viktige, ingen burde bli glemt.
Opplæringen i skolen skal være forankret i menneskerettighetene og elevene skal tilegne seg kunnskap om menneskerettighetene slik at elevene får en forståelse for egne rettigheter og opplever at skolen respekterer og oppfyller disse rettighetene. Her er FN-konvensjonen om rettigheter til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) og FNs barnekonvensjon relevante for elevene å lære om. Funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom burde også inkluderes i seksualundervisning slik at undervisningen er relevant for alle elevene.
Problematikken og tematikken som er presentert i dette verktøyet er relevant for undervisning i eksempelvis samfunnsfag/samfunnskunnskap, KRLE/Religion og etikk og historie.
Refleksjonsspørsmål
Hvordan kan du inkludere kunnskap og tematikk knyttet til funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom i undervisningen?
Tips til undervisning
Her får du tips til hva det kan være lurt å tenke på når man skal snakke om tematikk knyttet til personer med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom i undervisningssammenheng.
Det vil være gunstig å ha lest rapporten Stå opp mot hatprat! og ha gått igjennom verktøyet Kronisk inkludering før du gjennomfører aktiviteter og øvelser med elevene slik at du får et godt grunnlag for forståelsen av tematikken som skal jobbes med. Bruk gjerne refleksjonsspørsmålene som er presentert gjennom verktøyet Kronisk inkludering som hjelp.
Tips
Øvelser og ressurser til undervisning
Under er det en liste over øvelser og ressurser som kan være nyttige å bruke i undervisningen sammen med elevene.
-
Øvelser og læringssti om funksjonsmangfold
-
NDLA sine ressurser og øvelser om funksjonsmangfold
-
Øvelse om funksjonsnedsettelse og identitet
-
Øvelse for å lære mer om funksjonshemmede sine rettigheter
-
Øvelse for å lære mer om universell utforming
-
Øvelse om konsekvensene av minoritetsstress
-
Øvelse for å lære mer om ytringsfrihet for alle
-
Menneskrettighetshåndboken Bookmarks
-
Riv gjerdene - Et normkritisk metodemateriale i antidiskriminerende arbeid
-
NHFU sitt funkis-bibliotek med oversikt over flere bøker, filmer og lydbøker med litteratur av og om funksjonshemmede og kronisk syke
-
Filmer og videoer som kan brukes i undervisning