Universell utforming
Med universell utforming kan alle elever delta på like vilkår.
Alle elever har rett til å gå på en skole i sitt nærmiljø. Likevel har veldig mange norske skoler manglende tilgjengelighet for elever med funksjonsnedsettelser. Selv de skolene som er mulig å komme seg inn i, har ofte høye terskler, dårlig akustikk og inneklima, utdaterte IKT-løsninger, eller heiser som kun er tilgjengelig fra bakinngangen. Dette bidrar til stigmatisering og ekskludering.
Universell utforming innebærer at alle kan delta på lik linje i skolen, uavhengig av funksjonsnivå. Fordelen med universelle løsninger er at det nødvendig for noen og bra for alle. I tillegg blir det mindre behov for segregerende spesialløsninger. Universell utforming er derfor helt nødvendig for å oppnå en likestilt skole.
Det lønner seg også for samfunnet å gjennomføre universelle løsninger som passer for alle. At alle kan delta på like vilkår i skolen vil føre til redusert frafall i videregående, at flere kommer i arbeid og bedre psykisk og fysisk helse.
En rapport fra Oslo Economics bekrefter at universell utforming av grunnskoler vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Dette kan du gjøre som ansatt i skolen:
- Ta initiativ til å kartlegge status for universell utforming på skolen
- Sett deg inn i hva universell utforming er, og hva slags tiltak som fins i kommunen
- Prøv å finne universelle løsninger i stedet for spesialtiltak som kan virke stigmatiserende
- Gi beskjed til politikere og beslutningstakere om det trengs ekstra bevilgninger til universell utforming
Unge funksjonshemmede mener at:
- Alle landets grunn- og videregående skoler må være universelt utformet så snart som mulig, og senest innen 2035.
- Lokale og nasjonale politikere må prioritere å gjøre et løft for universell utforming av skolebygg.
- Det planlagte veikartet for universell utforming av grunnskolen må iverksettes og finansieres, og det må utarbeides et tilsvarende veikart for videregående skoler.