Hopp til hovedinnhold

God tilrettelegging

Tilrettelegging som fungerer gir mestring, bedre skoleprestasjoner og mindre frafall.

En ung kvinne ser inn i kamera og smiler. Hun har lys hud, lyst halvlangt hår og blå øyne. Hun har på seg en lyse rosa t-skjorte og svart skinnjakke. Midt i bildet står det i hvit tekst "God tilrettelegging er en god investering." på orange bakgrunn.

Elever med funksjonsnedsettelse og kronisk sykdom har rett på individuell tilrettelegging på skolen. Dessverre er det mange av oss som ikke får oppfyllt denne rettigheten. Altfor ofte må vi vente lenge eller kjempe mot systemet for å få den tilretteleggingen vi trenger og har rett på. Kompetansen på god tilrettelegging i skolen er varierende.

 

Samtidig vet vi at god tilrettelegging er en god investering. Tilrettelegging som fungerer gir mestring, øker skoleprestasjonene og reduserer frafall.

 

God tilrettelegging krever god kompetanse blant de ansatte i skolen om ulike tilretteleggingsbehov. Det er likevel ikke mulig å forvente at alle som jobber i skolen har full oversikt om alle former for tilrettelegging. Det er óg en myte at tilrettelegging i skolen nødvendigvis er vanskelig å få til. Det viktigste å huske på er:

 

  1. Lytt til våre ønsker. Elever med funksjonsnedsettelse og kronisk sykdom vet hva vi trenger – spør oss!

     

  2. Tilrettelegging trenger ikke bety omfattende endringer i klasserommet. Den beste tilretteleggingen er ofte enkel og subtil.

     

  3. Ikke glem det faglige! Husk på at tilrettelegging skal fremme læring, og betyr ikke at man skal stille lavere forventninger

"Det er så enkelt som å flytte på litt stoler og bord sånn at det er plass til der hvor jeg skal sitte"

Nikita, 17 år

Dette kan du gjøre som ansatt i skolen:

  • Sett deg inn i hvilke tilretteleggingsbehov elevene dine har
  • Spør den det gjelder om du lurer på noe knyttet til tilretteleggingsbehov eller funksjonsnedsettelsen
  • Ikke tenk at individuell tilrettelegging er en erstatning for universell utforming, men et supplement

Unge funksjonshemmede mener at:

  • Alle elever må få den tilretteleggingen de har behov for, uten å måtte vente eller kjempe mot systemet
  • Alle elever må få lære- og skolemateriell tilpasset sine behov
  • Overgangen mellom skoler og fra skole til arbeid må bli bedre, blant annet gjennom styrking av rådgivningstjenesten, styrket samarbeid med NAV, og god informasjonsdeling om tilretteleggingsbehov.