Universell utforming av grunnskolen - Hvor er vi i 2021?
Tidligere undersøkelser av universell utforming av grunnskoler viser sprikende tall, og indikerer at det er behov for flere undersøkelser om dagens tilstand.
Mange av grunnskolene i Norge er ikke tilgjengelige for personer med funksjonsnedsettelser, noe som fører til at mange barn og unge blir diskriminert ved at ikke alle har mulighet til å gå på nærskolen sin. Nærskolen er også en viktig sosial møteplass og arena for ulike aktiviteter i lokalmiljøet utenom skoletiden, og universell utforming er nødvendig for at alle skal kunne delta.
Rapporten ser på universell utforming i forbindelse med det fysiske miljøet og læringsmiljøet på skolen, samt skolelederes holdninger til dette arbeidet. Undersøkelsen ser på tilgjengelighet for personer med ulike funksjonsnedsettelser og diagnoser.
Prosjektet er støttet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Hovedkonklusjoner
Relevante aktører for å jobbe med universell utforming
Under finner du en liste over aktører og organisasjoner som kan være nyttige å vite om for å jobbe med tilgjengelighet og universell utforming av skolen og læringsmiljøet.