Unge funksjonshemmede reagerer sterkt på forslag om å fjerne retten til spesialundervisning
– Vi kommer til å kjempe mot forslaget, sier styreleder Camilla Lyngen i en pressemelding.
I dag mottok kunnskapsminister Jan Tore Sanner ekspertgruppens rapport om tilbudet til barn og unge med behov for særskilt tilrettegging i barnehage og skole.
Ekspertutvalget foreslår dramatiske endringer i dagens systemet. Blant anbefalingene er å fjerne den lovfestede retten til spesialundervisning.
– Det er en misforståelse at å fjerne rettigheten til spesialundervisning vil gi elever med nedsatt funksjonsevne bedre undervisning. Det vil være et feilsteg av regjeringen å følge utvalgets anbefaling. Elever med nedsatt funksjonsevne trenger at kvaliteten på spesialundervisningen heves, og at skolen får sterkere insentiver for å følge loven, sier styreleder i Unge funksjonshemmede Camilla Lyngen i en pressemelding.
Utvalget peker på en rekke utfordringer ved dagens spesialundervisning. Unge funksjonshemmede er enige i utvalgets beskrivelse av virkeligheten. Vi har lenge advart om at denne elevgruppen ikke får oppfylt sine rettigheter.
Vi støtter utvalgets forslag om å sikre lærere økt kompetanse, og at elever med behov for særskilt tilrettelegging skal ha rett til lærere med godkjent pedagogisk utdannelse.
– Dette er gode tiltak, som kan bidra til å oppfylle retten til spesialundervisning. Elevens rettighet til god spesialundervisning må nemlig styrkes, ikke svekkes. Forslaget om fjerne rettigheten til spesialundervisning vil få alvorlige konsekvenser. Å kjempe mot dette blir en av våre hovedsaker fremover, sier Lyngen.