Kvinne ligger i en seng og ser mot kamera. Foto.

– Mange tror at jeg ikke kan ha sex og at jeg ikke har en seksualitet på grunn av rullestolen. Men jeg bryter ned de fordommene ved å være fullstendig åpen om slike temaer, forteller Sally, fra fotoprosjektet #jegelsker. Illustrasjonsfoto: Unge funksjonshemmede/Brian Cliff Olguin.

Styrk din kompetanse til å møte ungdom med Sex som funker

E-læringsverktøyet Sex som funker skal gjøre lærere, helsepersonell og andre som jobber med unge bedre til å snakke med ungdom om seksualitet og funksjonsevne.

Publisert 14. desember 2018

Skrevet av Unge funksjonshemmede

– Vi håper lærere, leger, helsesøstre, fysioterapeuter – og alle andre som jobber med ungdom og som kan komme inn på samtaler om hvordan det er å leve med en funksjonshemming og være ung, skal tørre å snakke om seksualitet.

Det sa prosjektleder for seksuell helse i Unge funksjonshemmede Anette Remme, da vi lanserte e-læringsverktøyet Sex som funker 10. desember 2018.

Vårt mål er at ungdom med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom skal finne god informasjon om seksualitet, og at seksualundervisningen skal være relevant for alle elever.

Tenårene mine var ensomme. Det er vel da mange begynner å tenke på dette som handler om seksualitet.

– Mann (27), ryggmargsbrokk og hydrocephalus

Selv om to ungdommer har samme funksjonsnedsettelse, kan de ha helt forskjellige utfordringer. Derfor må du møte den enkelte.

– Helsesøster på helsestasjon for ungdom

Lite kunnskap om seksuell helse og funksjonsevne

Sex som funker ble lansert på Storbyuniversitet OsloMet, i samarbeid med Fakultet for helsevitenskap.

På programmet stod panelsamtaler, presentasjon av e-læringsverktøyet og foredrag.

Her kan du se video fra lanseringen.

Ett av teamene på lanseringen var at mange fagpersoner som jobber med ungdom vet altfor lite om hvordan nedsatt funksjonsevne kan påvirke seksualitet.

Samtidig kan fagpersoner som jobber med ungdom som har nedsatt funksjonsevne og kronisk sykdom mangle kompetanse om hvordan de skal ta opp seksualitet og hvordan de kan henvise videre til fagpersoner som kan feltet.

– Jeg tror ofte man blir så opptatt av funksjonsnedsettelsen at andre aspekter blir glemt. Normkritikk er sentralt i seksualitetsundervisningen, sa lærer og ansvarlig for seksualitetsundervisning i Sex og politikk, Marianne Støle-Nilsen.

Hun deltok i en panelsamtale om hvordan ungdom med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom bør møtes i helsevesenet.

– Man klarer ikke å tenke på alt, men det å formidle en åpenhet og nysgjerrighet – en holdning om at du som klient kan si hva som helst uten at jeg blir rystet er en god start. Jeg syns Sex som funker er veldig tankevekkende, og å se hva de unge informantene sier kan gjøre at det er lettere å beholde en nysgjerrig åpenhet, sa psykolog Peder Kjøs.

Styremedlem i Unge funksjonshemmede Judee Isabel Ihasee Bjørgan pekte på at fagpersoner må tilby informasjon om seksualitet, vise at det er trygt å snakke om, og vise videre til andre fagpersoner eller mer informasjon når det er nødvendig.

– Det er tabu å spørre selv og for helsepersonell å spørre etter. Ansvaret har man som helsepersonell, å kunne spørre om problemstillinger om seksualitet og nærhet. Mange tenker ikke nødvendigvis på dette, sa Håvard Kydland fra Sykehuset Innlandet, der de har løftet seksuell helse.

På lanseringen holdt også forsker og fysioterapeut Kristina Areskoug Josefsson foredrag om seksualitet og funksjonshemming.

I tillegg hadde vi en panelsamtale om hvordan grunnutdanningene til lærere og helsepersonell kan få økt fokus på seksuell helse og funksjonsevne.

– Strategien «Snakk om det!» gir en tydelig føring om at helsepersonell skal ha kompetanse om seksuell helse, sa avdelingsleder for barne- og ungdomshelse i Helsedirektoratet Ellen Margrethe Carlsen.

Jeg har opplevd det at man blir på en måte behandlet som en kropp, og ikke som et menneske.

– Kvinne (25), cerebral parese

En gjeng smiler mot kamera. Foto.

En glad gjeng feirer at Sex som funker er lansert. Plakaten kan du laste ned på ungfunk.no. F.v: Gerd Hilde Lunde (OsloMet), prosjektleder Anette Remme, styreleder i Unge funksjonshemmede Line Skåtøy, generalsekretær Synne Lerhol, direktør for barne- og ungdomshelse i Helsedirektoratet Ellen Margrethe Carlsen og styremedlem i Unge funksjonshemmede Martin Berhovde.

Styrk din kompetanse med Sex som funker

Med verktøyet vil Unge funksjonshemmede vise hvordan seksuell helse og fysisk eller psykisk helse gjensidig påvirker hverandre. Som en brukerorganisasjon har Unge funksjonshemmede et unikt innblikk i hvordan det kan være å ha en funksjonsnedsettelse, samtidig som man er ung og utforsker egen identitet og seksualitet.

I verktøyet møter du fagpersoner med kompetanse innen seksuell, psykisk og reproduktiv helse og representanter for unge med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom, som i videointervjuer deler sine beste råd til å skape gode samtaler med ungdom og et åpent, seksualvennlig arbeidsmiljø på din arbeidsplass.

I tillegg til funn og sitater fra rapporten Sex som funker – unges erfaringer med seksualitet og funksjonsevne, finner du nyttige lenker til relevante aktører på feltet, litteratur til videre lesning og diverse materiell til bruk i videre arbeid, som reflekssjonspørsmål og en plakat du kan henge opp for å vise ungdom at det er trygt å snakke med deg om seksualitet.

Verktøyet er illustrert med bilder fra fotoprosjektet Jeg elsker. Personene på bildene er ikke de samme som er intervjuet i rapporten Sex som funker.

Vi retter en stor takk til alle som har bidratt til e-læringsverktøyet og lanseringen, både fagpersoner, ungdommer og organisasjoner!

Vi vil også takke Helsedirektoratet som har finansiert Sex som funker.

Gå til e-læringsverktøyet Sex som funker.

Logo Sex som funker. Grafikk.

Sex som funker

E-læringsverktøyet Sex som funker skal bidra til økt kunnskap om egen seksuell helse og om eksisterende informasjonstilbud for unge med funksjonsnedsettelser og kroniske sykdommer.

I tillegg vil vi utvikle kompetansen hos tjenestetilbydere som jobber med målgruppen, deriblant helsepersonell i skole-, primær- og spesialisthelsetjenestene, pedagoger (inkludert seksualundervisere), ansatte i organisasjoner, og ansatte ved ulike informasjonstjenester om seksualitet for ungdom.