Universell utforming av grunnskolen: Hvor er vi i 2021?
Anbefalinger
Våre anbefalinger for hvordan å øke antall skoler som er universelt utformet i Norge
Unge funksjonshemmede anbefaler på overordnet plan følgende:
- Inkorporere CRPD i norsk lov for å synliggjøre og styrke rettighetene til personer med funksjonsnedsettelser.
- Departementet må forplikte seg til, ogøremerke midler, for å gjennomføre veikart universelt utformet nærskole
- Departementet må sette tidsfrister for universell utforming av skolebygg, og kommunene må forpliktes til å følge tiltakene i veikart for skole.
Unge funksjonshemmede anbefaler at kommunene gjør følgende:
- Utvikle og ta i bruk hensiktsmessige kartleggingsverktøy, og få faglig kvalifiserte personer til å kartlegge status for grunnskolene og vurdere nødvendige tiltak.
- Utarbeide systematiske rutiner for å følge opp nybygg gjennom kvalitetssikring og kontroll, slik at nybygg tilfredsstiller alle krav til universell utforming.
- Utarbeide systematiske rutiner for kartlegging, vurdering av nødvendige tiltak og prosess for utbedring av tiltak ved oppgradering av eksisterende bygg.
- Oppdatere kunnskap om universell utforming og øke kompetanse i kommunene og på skolene, samt andre som er involvert i utvikling av skolebygg.
- Stille egne midler til rådighet og iverksette tiltak for kartlegging og utbedring av skolebygg.
- Evaluere prosessen med arbeidet og resultatet av universell utforming.
- Sikre medvirkning fra brukere og fagmiljøer i prosesser med kartlegging, utbedring av tiltak og evaluering. Eksempelvis kompetanse fra brukere, kommunens ergo- og fysioterapeuter og kommunalt råd for personer med funksjonsnedsettelser.