Prosjektlogo: Elevenes fortellinger

Stå opp mot hatprat!

Gjennom prosjektet har vi snakket med unge med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom om hvilke erfaringer de har fra skoletiden. Sitatene nedenfor gir et innblikk i hvilke opplevelser de har hatt. Det viser seg at unge har erfaringer og opplevelser fra skoletiden som kan plasseres på et bredt spekter. De har opplevd alt fra mindre ubehagelige krenkelser og opplevelser til grove og alvorlige krenkelser, som hatprat og vold, på grunn av funksjonsnedsettelsen sin.

Last ned rapporten under for fullstendige beskrivelser.

«De kalte meg døvefaen, døvejævel, du er ikke verdt en dritt, du burde forsvinne fra verden, at jeg ikke er en del av samfunnet. Det var mye harde ord, og det gikk jo hardt inn på meg, men det så ikke de.»

– Hans, døv, 21 år

«Det finnes flere som har opplevd verre ting enn meg. Jeg har aldri blitt slått, men du får en sånn kald avvisning som sa tydelig at «vi liker ikke deg», eller «vi aksepterer deg ikke.»

– Sara, Cerebral Parese, 35 år

«Jeg føler at det var jeg som måtte ta opp kampen for å få ting rett og for å få mobbingen til å slutte. […] Jeg var en av de elevene som faktisk sa ifra om mobbingen, men skolen gjorde ingenting.»

– Kine, nedsatt bevegelsesevne, 18 år

«Årene på barne- og ungdomsskolen var mange ganger et sant mareritt. Jeg gruet meg til å gå på skolen. På videregående var det bedre, men jeg var preget av tidligere år og var mye ensom. Jeg er glad jeg er ferdig med skolen.»

– Kommentar fra spørreundersøkelsen, mann med nevrologisk skade/sykdom, 25-29 år

«Kontaktlæreren min sa ofte til meg at det var meg det var noe galt med, og at jeg måtte oppføre meg hvis folk skulle gidde å være med meg.»

– Marie, blind, 30 år

«Det viktigste for meg var bare at jeg fikk, eller traff en lærer som så hva som bor i meg, og som gjorde at jeg fikk den gode følelsen.»

– Sara, Cerebral Parese, 35 år

«Mitt største problem er at min funksjonsnedsettelse og kroniske sykdom er usynlig. Når skolearbeidet og skolegangen ble vanskelig var det lite forståelse, selv om skolen har fått masse informasjon og møter med både lege, kompetansesenter og sykehus.»

– Kommentar fra spørreundersøkelsen, kvinne med ulike diagnoser, 16-19 år

«Det er viktig at folk på skolen klarer å sette fokus på mulighetene den funksjonshemmede har. Vær klar over begrensningen som finnes, men ikke la de sette noen stopper for noen ting!»

– Kommentar fra spørreundersøkelsen, kvinne med nedsatt syn og andre funksjonsnedsettelser, 16-19 år