Mann ser i kamera. Foto.

Einar

– For meg har det vært veldig viktig å kunne ha en profesjon og si at jeg «er noe».

Publisert 6. oktober 2017

Skrevet av Unge funksjonshemmede

Einar Belck-Olsen er 33 år gammel og kommer fra Hobøl i Østfold, og har vært bosatt i Oslo siden 2003. Han fullførte nylig en bachelor i anvendt datateknologi på HiOA som en del av sin aktivitetsplan hos NAV. Nå jobber han som Læringsmiljøansvarlig i Studentparlamentet ved HiOA. Ettermiddager og kvelder går med til sosiale aktiviteter, studentpolitiske møter, eller Netflix og gaming hjemme. I tillegg er han aktiv i Fontenehus Norge og i ADHD Norge Ung som ressursperson.

Hvorfor fikk du støtte til utdanning gjennom NAV?

– Jeg fikk støtte til utdanning gjennom NAV fordi jeg ikke hadde noen formell utdannelse og en fagutdanning ville gjøre meg mer kvalifisert til arbeidslivet.

 

I Norge bygger vi identitet på yrke. Det første man spør om etter at man har hilst er enten «og hvor kommer du ifra?» eller «og hva driver du med /jobber du som?». Er du arbeidsledig og uten utdanning kan du ikke svare annet enn at «Jeg går på NAV». Og så begynner utspørringen. Hvorfor? Hvor lenge? Du har ikke prøvd «sett inn velment forslag»?

– Einar Belck-Olsen

Hva har det betydd for deg å få utdanningen støttet av NAV?

– For meg har det vært veldig viktig å kunne ha en profesjon og si at jeg «er noe». Jeg gikk i mange år på AAP og ble flyttet fra tiltak til tiltak. Det verste jeg visste var å gå i selskap med folk jeg ikke kjente for da fikk jeg alltid spørsmål om hva jeg drev med.

I Norge bygger vi identitet på yrke. Det første man spør om etter at man har hilst er enten «og hvor kommer du ifra?» eller «og hva driver du med /jobber du som?». Er du utdannet sykepleier kan du si «jeg er sykepleier» uavhengig om du jobber eller ikke, men er du arbeidsledig og uten utdanning kan du ikke svare annet enn at «Jeg går på NAV». Og så begynner utspørringen. Hvorfor? Hvor lenge? Du har ikke prøvd <sett inn velment forslag>?

Dette gjorde at jeg unngikk sosiale settinger der jeg kunne bli stilt disse spørsmålene, ikke fordi jeg nødvendigvis var flau, men fordi jeg ikke orket å ha de samtalene hver bidige gang. Jeg droppet å komme i bursdager til venner, jeg unngikk familieselskaper og isolerte meg på hybelen.

At NAV har vist meg tillitt og valgte å satse på meg ved å gi meg muligheten til å ta en utdannelse har betydd veldig mye for meg. Jeg har en profesjon, jeg er IT-mann. Jeg kan delta i faglige diskusjoner med andre fra mitt fagfelt, jeg kan melde meg inn i en fagforening og svare på spørsmål om hva jeg driver med.

Var studietiden utfordrende?

– Studietiden min har vært veldig bra. Det har vært utfordrende, men på en positiv måte. Jeg har unngått mange av de vanskelige utfordringene ved at jeg var veldig godt forberedt før jeg begynte på studiet. Jeg hadde satt meg godt inn i innholdet i studiet før jeg begynte, og jeg hadde kontakt med tilretteleggingstjenesten på studiet før jeg startet så det meste av de tilpasningene jeg trengte var på plass allerede før studiestart. Og jeg fikk finansiert Mentor av NAV, som gjorde at jeg kom igjennom studiet på en god måte. I tillegg hadde jeg veldig god støtte fra Fontenehuset i Oslo som var med meg i prosessen fram til jeg begynte å studere og gjennom studiet.

Hvor tror du at du ville vært om du ikke fikk støtte til å ta utdanning?

– Uten støtte til utdanning ville jeg nok vært i en ufaglært stilling et eller annet sted. Muligens i en jobb jeg ikke trivdes i, med arbeidsoppgaver som ikke interesserte meg. Jeg synes det er vanskelig å se for seg en jobb jeg kunne skaffet meg som ufaglært som jeg ville holdt ut i over lenger tid.